NEWSPAPERS OF WASHINGTON TERRITORY
[Continued from Volume XIV, page 29.]

SEABECK, KITSAP COUNTY.

REBrL, Barrery, McKennett’s Pacific Coast Directory, for
1880-1881, lists this paper with Edward Clayson as editor. No file
is known to exist, but from its title and from a knowledge of the
editor’s vigorous personality, the copies of Rebel Battery would
be well worth saving. In his later years he published the Pairi-
arch in Seattle. He had quarreled with his son and thereafter al-
ways signed himself Edward Clayson, Senior. At the time of
his death, on January 2, 1915, he was the last known survivor on
the Pacific Coast of the Sweaborg bombardment of the Crimean
War.

SEATTLE, KING COUNTY.

ArasgA TIMES AND SEATTLE DISPATCH, a paper with a short
but rather spectacular career. In 1868, T. G. Murphy issued the
Sitka Times weekly in manuscript form. It contained advertise-
ments and unimportant local items. The first printed number
appeared on April 29, 1869, and the last on September 13, 1870.
Owing to lack of support and to changes in the military depart-
ment in Alaska the paper was removed to Seattle, October 23,
1870. (H. H. Bancroft, Works, Volumes XXXI., page 379, and
XXXII., page 677.) 'The Seattle Intelligencer, on August 1, 1870,
announced that Mr. Murphy was in the city and “informs us
that he intends removing his printing material from that hyper-
borean region and publishing a paper in Seattle.” 'The Seattle
Intelligencer published numerous articles about its contemporary.
On Monday, October 31, 1870, it announced: “Alaska Times was
issued yesterday.” On February 13, 1871, it published a long
article saying that T. G. Murphy was severely flogged by F.
Lampson for a scurrilous article printed by Murphy. Lampson was
released on $100 bail, pled guilty to a charge of assault and bat-
tery, was fined $25, which the citizens of Seattle raised. On
May 15, 1871, it announced that the materials of the Alaska Times
were sold to James McNaught who held a mortgage on it. On
August 7, 1871, it said that Hall & Wilson, (Ike M. Hall and W.

(100)




Newspapers of Washington Territory 101

Wilson) who had been publishing the Alaska Times and Seattle
Dispatch discontinued their work and turned the property back
to James McNaught. On March 18, 1872, the Seattle Intelligencer
announced that T. G. Murphy had been admitted to the bar as
an attorney and counselor at law at Port Townsend on March

11, 1872,

AmEricAN CoNTINENT, the Seattle Directory for 1834-1885
shows that M. Choir had an office in rooms 19 and 22 Yesler-
Leary Building and that he was publisher of such a paper.

CaLr, an advertisement in the Seattle Directory for 1884-1885,
says: “The Seattle Daily Call. Every day except Sundays by the
Hall Publishing Company. Subscription rates: ten cents per week,
delivered by carrier. Fifty cents per month or $5 per year by
mail. Office: Mill Street, Rear of Postoffice. (Formerly Han-
ford’s Job Printing Office. Hall Publishing Company (Walter
A., Frederick M., and Frank I, Hall), proprietors.” FEdwin N.
Fuller says the Daily Call appeared on May 5, 1885, and the
weekly edition on May 9, 1885. He says a clipping from another
Seattle paper announced that the daily lived sixteen days and the
weekly appeared but once (Washington Press Association Pro-
ceedings, 1887-1890, page 83.) This statement of extreme brevity
of life is an exaggeration. The paper was counted radical as it
espoused vigorously the anti-Chinese issue of the day. Citizens
made up a subsidy to establish a rival. (Frederic James Grant,
History of Seattle, page 368.) See Tumes. On May 3, 1886, the
Call was merged into a new publication. See Press.

Curonicr. Kirk C. Ward, on losing control of the Seattle
Post in 1881, began at once the publication of the Chronicle.
Associated with him were Beriah Brown, Jr., W. M. Leach and
Jud R. Andrews. Clarence B. Bagley says Mr. Ward was a fluent
writer and a promoter of no mean sagacity. (‘“Pioneer Papers of
Puget Sound,” in the Quarterly of the Oregon Historical Society,
Volume IV., page 383.) 'The paper was started as an evening
journal but was changed to a morning journal until 1884. In that
year the Chronicle passed under the management of Thaddeus
Hanford for political reasons. The paper failed and Mert Dishon
was appointed receiver. ‘Through these financial troubles the
paper passed into the ownership of the legal firm of McNaught,
Ferry, McNaught & Mitchell. Mr. Dishon changed the Chronicle
back to an evening paper. S. G. Young became editor on Sep-
tember 20, 1884, He gave way to Frank C. Montgomery, as

e ———




102 Edmond S. Meany

editor, on February 17, 1885. (Charles Prosch and Edwin N.
Fuller, in Washington Press Association Proceedings, 1887-1890,
pages 32 and 82.) Mr. Bagley, in the article cited above says
Frank C. Montgomery was “a Bohemian from Kansas.” He
remained editor until the paper was merged with the Call forming
a new publication. See Press.

CrrizeNn, after parting with his interest in the Seattle Journal,
Alexander Begg issued a handsome weekly paper called the Citizen.
It was listed in the Seattle Directories for 1889 and 1890.

Crrizgn’s Disparcu. Issued at the Puget Sound Gazette
office and bound with that paper dated October 23, 1864. The
paper is ten by three inches and contains the first telegraphic
dispatch received direct. It is saved in the University of Wash-
ington Library, Bagley Collection. Mr. C. B. Bagley, speaking
of Seattle’s first newspaper and editor says: “But when the first
telegraphic dispatch to Seattle, on October 26, 1864, brought
Civil War news, the primitive newspaper office on the outpost of
civilization was electrified to activity. The dispatch arrived
from Portland at 4 o’clock. Portland had received it from Kansas
City and Kansas City from New York. It gave the news from
Chattanooga of the operations of Sherman against Hood in the
Atlanta campaign. The Gazette did not lose any time in issuing its
Citizen’s Dispatch, giving the first published dispatch coming by
wire. At 1 o’clock the day before the cannon had been fired to
celebrate the completion of the Western Union Telegraph line to
Seattle.” (History of Seattle, Volume I., page 190.) In the fol-
lowing week Editor Watson gave his “extras” the name of
People’s Telegram. See Puget Sound Gazette and People’s Tele-
gram.

CoMMERCIAL GAZETTE AND PUGET SoUND MARITIME REPORTER
was listed in Polk’s Puget Sound Directory for 1887.

ComMERcIAL, HERALD, listed in 1890 as a monthly publication.
(Seattle Directory.)

D1 PuceEr Sounp Posrt, this German paper was reported as
established in Seattle on November 5, 1883, by Schmidt &
Hunter. (Edwin N. Fuller, in Washington Press Association Pro-
ceedings, 1887-1890, page 80.)

Die TrIBUENE. Frederic James Grant says the paper was
first issued in 1883 and “was the first paper published in the




Newspapers of Washington Territory 103

German, or, for that matter, in any foreign language, in Seattle
or Washington.” (History of Seaitle, page 370.) The Seattle
Directory, for 1884-1885, on page 50, carries an advertisement pro-
claiming it the oldest German paper in the Territory and giving
Phil. Schmitz as proprietor. The Seattle Directory, for 1885-1886,
gives Rudolph Damus as proprietor and publisher. The Seattle
Directory, for 1889, still shows the same publisher and advertises
the claim that its circulation in Washington and the Northwest
exceeded that of all other German papers combined. On January
17, 1915, the Post-Intelligencer carried a long article praising the
Daily Washington Staats-Zeitung and Jacob Schaefer, its editor
and publisher. This larger paper had absorbed Die Tribuene.

DisparcH, see Puget Sound Dispatch and Post-Intelligencer.

EnTERPRISE. On August 14, 1889, Charles Prosch wrote:
“Repeated efforts have been made in past years by leading mem-
bers of the Democratic party to establish an organ in Seattle.
On the 30th of April, 1888, these efforts culminated in the incor-
poration of the Enterprise Publishing Company, which straight-
way proceeded to disseminate the principles of the party men-
tioned. After a checkered career of one month, the Enterprise
died from lack of support. Litigation for wages and material
followed the suspension, and, to crown the misfortunes of the
venture, the plant was destroyed by fire on Thanksgiving night.”
(Washington Press Association Proceedings, 1887-1890, page 33.)

Fin-Back, published at varying intervals by Stewart & Eber-
sold. The intervals are shown by the files preserved in the Uni-
versity of Washington Library. In Volume I., it is a weekly from
December 8, 1879, to November 29, 1830. Volume II., shows the
paper as a monthly from December 25, 1830, to February 1,
1881; and as a tri-weekly from February 5, 1881, to June 28, 1881,
which runs into Volume ITI. With the tri-weekly the publishers
changed to Bowman & Austin, while Stewart & Ebersold retained
the job printing office. On August 31, 1881, the paper appeared
as the Daily Evening Fin-Back, with the label Volume III., num-
ber 123 and continued as such to Number 151, October 4, 1881.
In the intial number it was claimed that “1000 copies circulated
up and down the Sound free of charge.” Another announcement
was: “Published for the instruction and amusement of its readers.
Devoted to the interests of the world at large and Seattle in
particular.”

GazerrE, see Puget Sound Gazette.




104 Edmond S. Meany

HEerap. “The evening Herald was first issued on July 5,
1882, by a company consisting of W. G. C. Pitt, T. H. Bates, and
Thaddeus Hanford. It was printed with the material of the old
Pacific Tribune. (H. H. Bancroft, Works, Volume XXXI., page
379.) 'The Seattle Directory, for 1882, carries a full-page adver-
tisement calling the Daily Herald the “People’s Paper”, “Bold and
Fearless”, “Enterprising and Truthful”. By mail, the price was
$6 the year. On September 19, 1884, the paper explained its
suspension for a single issue owing to financial troubles. “It
died on October 8, 1884, from lack of resources.” (Edwin N.
Fuller, in Washington Press Association Proceedings, 1887-1890,
page 83.)

IrrLusrraTED BUDGET, was started a few weeks before the
great Seattle fire of June 6, 1889. The editor and proprietor was
Samuel R. Frazier, a former Pittsburg newspaper man. His
paper was steadily increasing in favor until the fire checked its
course. Mr. Frazier accepted the position of editor of the Press
and his Budget was disposed of and soon ceased publication.

INTELLIGENCER, first appeared on August 5, 1867, as a weekly,
neutral in politics, with S. I,. Maxwell, as publisher. Beginning
on August 9, 1870, the Intelligencer, continuing its weekly edition
at $4 a year, published also a tri-weekly on Tuesday, Thursday
and Saturday of each week at $8 a year. In September a daily
issue was begun but about February 4, 1871, all issues were dis-
continued except the weekly. (H. H. Bancroft, Works, Volume
XXXI., page 379, and inspection of files by Victor J. Farrar.)
On August 9, 1873, and on September 5, 1874, Mr. Maxwell
advertises in his own paper and offers to sell out on account of
sickness in his family. L. M. McKenney, of San Francisco, in
his Pacific Coast Directory, for 1878, listed the Intelligencer as a
daily and weekly with Higgins & Hanford as publishers. In 1878,
the Intelligencer absorbed two other papers, the Pacific Tribune
which had begun its existence in Olympia in 1863 and moved to
Tacoma and later to Seattle before its absorption by the Intelli-
gencer ; the other, the Puget Sound Dispatch, which had been
established in 1871 by Col. C. H. Larrabee and Beriah Brown.
See Pacific Tribune under Olympia, Tacoma and Seattle, and
Puget Sound Dispatch. After this amalgamation, the Intelligencer
continued. The Pacific Coast Directory, for 1880-1881, lists it
with Prosch & Crawford, as proprietors. This firm was composed
of Thomas W. Prosch and Samuel Leroy Crawford. They had




Newspapers of Washington Territory 105

acquired the Intelligencer in 1879, after Mr. Prosch had ceased to
be postmaster of Seattle. On October 1, 1881, the Intelligencer
was merged with the Post. See Post-Intelligencer. The Seattle
Public Library has incomplete files beginning with Volume I.,
Number 1, August 5, 1867 and extending to June 3, 1876. The
University of Washington Library has the weekly issues from
Volume I., Number 1, to Volume VI., Number 52, August 2, 1873,
and another volume containing the issues from August 9, 1873 to
July 31, 1875. The same library has a file of the T7i-Weekly
Intelligencer from Volume I., Number 1, August 9, 1870, to
Number 77, February 4, 1871. 'This form of the paper was
discontinued at the end of six months.

JourNaL. Charles Prosch and Edwin N. Fuller have saved the
information that, in 1888, Alexander Begg, Edmond S. Meany and
David B. Murray established in Seattle the Daily Trade Journal.
Mr. Prosch says: “As its name indicated, it was designed strictly
as a commercial paper, and for some weeks was devoted exclu-
sively to market reports, stock quotations, etc. By degrees its
sphere was enlarged, until finally it contained daily an epitome
of passing events, local and general, in addition to commercial
matters.”  (Washington Press Association Proceedings, 1887-
1890, pages 34, 86.) In 1889, the paper passed into the hands of
a company which included such well known men as Judge Thomas
Burke, John Collins and D. E. Durie. The word “I'rade” was
dropped from the title and it became the Journal, a morning pa-
per with Democratic leanings. The Seattle Directory, for 1889,
announces E. W. S. Tingle, as editor, Charles S. Painter, as Busi-
ness Manager. The paper was delivered by carriers at seventy-
five cents a month and was sent by mail at six dollars a year. The
paper survived the great fire of June 6, 1889, and passed on for a
short time into the early days of statehood.

LEADER, established in the very year of statehood this paper
flourished for a few years as the only temperance publication in
Washington. Its first isue is given by Edwin N. Fuller as of
April 11, 1889. (Washington Press Association Proceedings,
1887-1890, page 83.) An incomplete file, embracing parts of
Volumes I., and II., is preserved in the University of Washing-
ton Library. The issue for August 1, 1889, shows the following
officers: President, Everett Smith; Secretary, H. E. Kelsey;
Treasurer, John B. Denny; those and A. Macready and F. H.




106 Edmond S. Meany

Terry constituted the Board of Directors. Jonas Bushell was
Manager.

MIrROR, about six years before the appearance of the Leader,
another temperance paper was attempted in Seattle, under the
name of Mirror. Edwin N. Fuller says the last issue was Volume
I, Number 45, bearing the date of September 14, 1884. (Wash-
ington Press Association Proceedings, 1887-1890, page 83.) 'This
would place the first issue at November 11, 1883.

NorovesT KUSTEN, in the Seaitle City and King County Direc-
tory, for 1885-1886, page, 38, an advertisement says that such a
paper is published “at the foot of Columbia Street opposite the
bay.” It was to appear twice a month at $1.20 per year. Frans
Lager was given as the publisher, though on page 108 his name
was spelled Lagerof.

Norra Paciric Rurai, Benson L. Northrup, a veteran of
the Civil War, arrived in Seattle with his family on September
11, 1875, and on the next Monday morning he went to work as
foreman in the Intelligencer office. In 1876, he rented from the
publisher of that paper the job printing department. Among
other works turned out from that office was Seattle’s first Busi-
ness Directory. It carries on the little page the date 1876, with
the line: “Comprising a history of the first settlement, after de-
velopment and present population and business of the City.” It
was compiled by Kirk C. Ward and published by B. L. Northrup
who was credited with the printing. From this same office Mr.
Northrup also published the North Pacific Rural, a monthly agri-
cultural paper. Mr. Charles Prosch says it obtained some circula-
tion in the country and became the nucleus of a new daily.
(Washington Press Association Proceedings, 1887-1890, page 31.)
On November 15, 1878, Mr. Northrup formed a partnership with
Kirk C. Ward, who had helped him with the Directory, and on
that date merged his agricultural paper into the new daily which
took the name of Post. See Seattle Post and Posi-Intelligencer.

NorTH SEATTLE ADVOCATE, the Seattle Directories, for 1888
and 1889, show this paper as being published by H. Leland &
Co. An advertisement in 1889 shows the company to consist of
Henry Leland and John J. Knoff. They sought job printing of
every description and gave their address as “2317 Front Street.”

NorrTHERN LIGHT, this name appears at least three times in




Newspapers of Washington Territory 107

the Territory of Washington, in Bellingham, Port Townsend and
Seattle. In the case of Seattle, the name appears merely in an
announcement in the Olympia Pioneer and Democrat for Feb-
ruary 8, 1861 : “Mr. Daniel Dodge proposes to commence a news-
paper at Seattle, W. T., about the first of May. Terms $3 in ad-
vance. Mr. Dodge’s paper will be called the Northern Light.”

NorTEWEST TRADE REVIEW, listed as a semi-monthly by the
Seattle Directory, for 1890.

OBSERVER, listed as a weekly in the Seattle Directory, for
1890.

Pacrric TRIBUNE, established in Olympia in 1863 by R. H.
Hewitt and passed into the control of Charles Prosch and his son
Thomas W. Prosch, who, in August, 1873, moved the paper to
Tacoma. On June 15, 1875, the paper, under the same name, with
Thomas W. Prosch as publisher made its first appearance as a
Seattle publication. The moving was chronicled by the Seattle
Intelligencer, on June 19, 1875. 'The first Seattle Directory, 1876,
carries a full-page advertisement for the Pacific Tribune, daily
and weekly. The price was $10 for the daily and $3 for the
weekly. Job printing was solicited and Thomas W. Prosch was
publisher. Edward A. Turner, a native of Maine, came to Se-
attle in 1875. He became editor of the Pacific Tribune for a
short time. In 1878, Thomas W. Prosch became postmaster of
Seattle and in that same year the Pacific Tribune was purchased
by Thaddeus Hanford and merged into the Intelligencer. (Charles
Prosch in Washington Press Association Proceedings, 1887-1890,
pages 31-33.) See same title under Olympia and Tacoma and
also see Post-Intelligencer. Incomplete files of the Pacific Tribune
are in the University of Washington Library.




	100
	101
	102
	103
	104
	105
	106
	107

