NEWSPAPERS OF WASHINGTON TERRITORY
[Continued from Volume XIV., page 107.]
SEATTLE, KING COUNTY (continued.)

ProrLEs TELEGRAM, issued for a short time from the Puget
Sound Weekly Gazette office as a sort of “extra” in 1864. It was
one sheet, printed on both sides and was made up of telegraphic
news and advertisements. 'The numbers for November 3, 11, 21,
1864, apparently all that were issued, are bound with the Puget
Soudn Weekly Gazette, in the Bagley Collection, now in the Uni-
versity of Washington Library. There were some advertisements
and the reading matter was mostly telegrams about the Civil War.
The editor, J. R. Watson, announced that the tlegrams cost about
$10 a column and the sawmills could well afford to contribute. It
would amount to less than the “price of a glass of lager a week”.
Mr. C. B. Bagley says: “The telegraph operator would hunt up
Watson, a task somewhat simplified by the sparseness of the popu-
lation, and inform him that there was a war dispatch at the office.
Watson would then call on several opulent and liberal citizens of
the town, tell them of the dispatch and collect twenty-five cents
from each of them tq pay the tolls. The message would be given
to him and set in type, the type would be locked up on a ‘galley’
and an ‘extra’ for each subscriber run off. Later the dispatches
would appear in the Gazette. (History of Seattle. Volume L., page
190.) See Citizen’s Dispatch and Puget Sound Gazette.

Posrt, established on November 15, 1878, by Benson L. North-
rup and Kirk C. Ward. These men had issued the first Seattle
Directory and Mr. Northrup had started the North Pacific Rural.
This proved the nucleus for the new daily Post. Soon after
starting this enterprise, Mr. Northrup’s interest was purchased
by Kirk C. Ward and his brother, Mark Ward, who continued
the Daily Post. 'The publishers evidently became over ambitious.
A rather pretentious brick building was erected on Mill Street
(later Yesler Way) and under the cornice was the legend, “Post
Building, 1881.” On October 1, of that year 1881, Kirk C. Ward
lost control of the Post and it was merged with the Intelligencer.

PosT-INTELLIGENCER. The family tree of the Post-Intelli-
gencer is extensive and somewhat intricate. The main branches

(186)




Newspapers of Washington Territory 187

can easily be traced but there are many forgotten twigs. The
Intelligencer was established on August 5, 1867, and the Post
was established in 1878. 'The Intelligencer is thus eleven years
the older of the two component parts of the present publication.
Not only is this true, but, by a process of amalgamation in 1878,
the Intelligencer may be said to have extended its life backward
four years beyond the date of its own birth. Such a paradox
seems to be possible with newspapers if not with other forms of
life. The 1878 amalgamation referred to was when the Intelligen-
cer absorbed the Puget Sound Dispatch and the Pacific Tribune.
The latter was founded in Olympia in 1863. Of course its good
will, equipment and files passed over to the Intelligencer which
gives whatever justification there may be for giving the birth of
the Post-Intelligencer as of 1863 instead of 1867.

The ambitious Seattle Post in the three years of its inde-
pendent existence, beginning with the North Pacific Rural, in
1878, acquired a good plant, a circulation and a fine brick build-
ing. In doing all this the company also acquired some stock-
holders including such well-known capitalists as John Leary and
George W. Harris. These men and their associates believed that
Seattle could be served better by one strong paper than by two
competing journals. On October 1, 1881, their plan was achieved
by the union of the two papers with the hyphenated name, Post-
Intelligencer. 'This amalgamation eliminated Kirk C. Ward, for-
merly editor of the Post, and he promptly established the Seattle
Chronicle.

When Prosch & Crawford secured the Intelligencer, in 1879,
Mr. Prosch may be said to have gone back into his old paper as
the Intelligencer had absorbed the Pacific Tribune the year before.
At the time of the union resulting in the Post-Intelligencer, Mr.
Crawford disposed of his interest in the Intelligencer. The part-
ners in the new venture were Thomas W. Prosch, who owned
one- half of the stock and the others were John Leary and
George W. Harris. The Seattle Directory, for 1882, shows
Thomas W. Prosch as editor and manager of the Post-Intelligen-
cer. John Leary is listed as a lawyer and George W. Harris &
Co. are shown as bankers. Charles Prosch, father of Thomas
W. Prosch, and his predecessor as editor and publisher of the
Pacific Tribune is listed as a printer, while Samuel I,. Craw-
ford, former partner in the Intelligencer, is listed as a reporter.
Mr. Prosch made the Post-Intelligencer a powerful paper. He




188 Edmond S. Meany

engaged as editorial writers such talented men as Colonel George
G. Lyon and Frederic James Grant. Samuel L. Crawford was
city editor and for a time also constituted the entire reportorial
staff.

In 1884, Mr. Prosch purchased the interests of his partners
but placed three quarters of the stock in the names of his asso-
ciates in order to fill the offices in the corporation. In this way
I'rederic James Grant became president; Samuel L. Crawford,
secretary; and Edmond S. Meany, treasurer. Since the promis-
sory notes given for the stock were not paid, Mr. Prosch re-
mained the real owner of the paper. In 1886, he sold the pro-
perty to a group of citizens who made Clarence B. Bagley mana-
ger. Later in the same year the paper was sold to Leigh S. J.
FHunt, who had arrived from Iowa. For a time Mr. Hunt shared
the duties of editor and manager with Robert C. Washburn, for-
merly of Maine.

Mr. Hunt was ambitious to make his paper a metropolitan
journal. He secured new type, enlarged the Sunday edition and se-
cured from Portland a group of young men who had been suc-
cessful workers on the Oregonian. At the head of these was
Alfred D. Holman, who remained managing editor during the
palance of the Territorial period; Edgar B. Piper became city edi-
tor; Jabez B. Nelson was telegraph editor; Will H. Parry was one
of the reporters and later became one of Seattle’s prominent citi-
zens. When the great fire, of June 6, 1889, destroyed the plant
in the old Post Building, the salvaged fragments of printing ma-
terials were removed to Mr. Hunt's private residence on the
northwest corner of Fourth and Columbia. On the next morn-
ing, June 7, a small two-page issue of the paper chronicled the
great fire. One brief editorial announced that its heavy machin-
ery was all destroyed. “But we have no thought of more than
a temporary embarrassment which we feel assured the public
will cheerfully overlook. . . New machinery has already been
ordered by telegraph.” 'The Seattle Directory, for 1890, which
was Volume II., in the R. L. Polk & Co. series, carries a full-
page advertisement of the Post-Intelligencer. There is a picture
of a new Hoe press and the lines “Established in 1867,” “The
Oldest, the Largest, the Best.” The address is given as “Cherry
Street near Second,” showing that the paper within a year had
obtained new quarters and new equipment. The Constitutional
Convention preparing for statehood assembled at Olympia for its




Newspapers of Washington Territory 189

forty-five days of work on July 4, 1889. The Post-Intelligencer
recorded the proceedings quite fully although its issues were nine
columns four pages daily with eight pages on Sundays. It was
still being published at the temporary quarters in Mr. Hunt’s
residence.

For most of the time during the Territorial period the Posi-
Intelligencer published a weekly edition carrying materials sel-
ected from the daily for rural and distant subscribers. The com-
plete files of both daily and weekly, fortunately saved from the
tire, are frequently consulted in the office of publication by his-
torians. Incomplete but valuable duplicate files are also saved in
the Seattle Public Library and in the University of Washington
Library.

PrEss. Volume I., number 1, of this paper bears the date of
May 3, 1886. Homer M. Hill had secured the Chronicle and the
Call and merged the two into this one new journal. By choosing
a new name and starting a new volume number, he ignored the
existence of the two predecessors. Mr. Hill was a genial man
possessed with great capacity for hard work. He made a suc-
cess of his paper from the beginning. His policy was announced:
“The all prevailing policy of this paper will be to build up the
city of Seattle in all its varied interests.” Like all the other daily
papers in Territorial times, the Press issued also a weekly edition.
The Seattle Directory, for 1889, has an advertisement cut showing
an appreciation of age. There is this display: “Daily Chronicle,
established in 1881; Daily Call, established in 1885; consolidated
in 1886.” It is announced that the paper was issued every after-
noon except Sunday. ‘The weekly issue was advertised as the
“County Official Paper.” In the body of the Directory, Mr. Hill
is listed as “Business Manager Press Publishing Co., Yesler
Building.”

This paper weathered the destruction wrought by the great
fire of June 6, 1889, in much the same way as did the Post-Intel-
ligencer, the Jowrnal and the Times, daily papers of that year.
One distinct value of the Press was its Associate Press franchise
inherited from the Chromicle. This was emphasized in the Direc-
lory advertisement cited above in which it is stated: “Only eve-
ning paper in the city that publishes the full Associated Press
report.”

Soon after the great fire, while the paper was still being is-
sued from a temporary shack on Jefferson Street, near the pres-




190 Edmond S. Meany

ent L. C. Smith Building, Mr. Hill sold it to Leigh S. J. Hunt,
of the Post-Intelligencer and Mr. William E. Bailey. When this
transfer was made public it was also announced that the new pro-
prietors had sent Fast for 50,000 one-cent coins and on August 1,
1889, for the first time a daily paper was sold in Seattle for two
cents a copy. The experiment received much publicity but it
did not last long. The citizens did not relish coppers. The news-
boys paid one cent a copy and received five cents. When the
price was raised the newsboys struck and created a riot which
called out the police department.

Mr. Bailey was a wealthy man from Harrisburg, Pennsyl-
vania. He soon acquired full control of the Press. The editor
was Samuel R. Frazier, an enterprising newspaper man. With
money and enterprise it was possible to surprise the whole North-
west on the evening of August 5, 1889. The regular mail had
been missed and a special train dashed through a forest fire to
Snohomish with a supply of the Press and bags of bright copper
coins for making change. Clayton Packard, publisher of the Sno-
homish Eye exclaimed: “That's what I call enterprise with a
big E.”

Another stroke of enterprise which gave the Press prestige
was the exploration of the Olympic Mountains. On October 23,
1889, the paper published an interview with Governor Elisha P.
Ferry in which he said that the peninsula was the largest portion
of the United States then unexplored. The Press financed the
expedition and on July 16, 1890, published a special edition of
twenty-four pages giving an illustrated record of the entire enter-
prise. A special courier was sent to San Francisco to have the
cuts made for the illustrations. There was no adequate equip-
ment in Seattle for such wiork at that time.

The Press is one of the predecessors of the Seattle Tumes.
For a time the publication was known as the Press-Times. That
history belongs to the statehood period. The University of
Washington Library has acquired a complete file of the Press
from Volume I., number 1, May 3, 1886, to Volume VII., num-
ber 52, June 29, 1889.

PROMPTER, an unusual little publication running from Janu-
ary 10, to May 18, 1878. The editor and publisher was Jack
Levy. As a sort of “masthead” on the first page appears: “The
Prompter, an independent journal published semi-occasionally by
the Editors and edited perpetually by the Publishers.” There was




Newspapers of Washington Territory 191

much of fun, sarcasm and theatrical gossip in the reading col-
umns and each issue was generously supplied with local adver-
tisements. In number 9, April 6. 1878, the editor developed a
second “masthead” on page 2, as follows: “The Prompter is is-
sued Saturday mornings. Circulation 1,000 copies. Terms—
Gratis for the first number; after that, free of charge. The pub-
lishers deem the agony of reading it a satisfactory compensation
for their labor. Advertisements 50 cents per inch, single issue.
Communications containing news, sensations, jokes, gossip, etc.,
would relieve the over-crowded brain of the editor of consider-
able labor, and any party so favoring us will be well thanked, on
application.” Years ago Mr. Levy presented to the University
of Washington Library the complete official file of the paper hand-
somely bound in full leather.

Pucer Sounp Dairy, published at Seattle by Hall & McNa-
mara, Volume I., number 1, being dated April 23, 1866. A file
i in the University of Washington from the initial number to
number 81, dated August 11, 1866. The subscription prices are
given at $2 a month or $16 a year. See Puget Sound Gazelte.

Pucer Sounp DisparcH. There is confusion as to names
and dates in pioneer recordings of this paper. Charles Prosch
says that it succeeded the Seattle Times and Alaska Herald, whose
printing materials fell into the hands of Col. C. H. Larrabee and
Reriah Brown, who in 1869 started the Weekly Puget Sound
Dispatch, (Washington Press Association Proceedings, 1887-1890,
page 31.) Volume I., number 1 of the Puget Sound Dispatch,
published by Larrabee & Co., bears the date of December 4, 1871.
A file from that initial number to number 52, December 5, 1872,
is in the University of Washington Library. There is no doubt
that materials first used by the Puget Sound Dispaich were those
formerly used by a paper moved from Alaska. See Alaska Times
aiid Seattle Dispaich.. Beriah Brown’s son, Edward H. Brown,
had been in Alaska in government employ. When the father
started the Puget Sound Dispatch he worked on the paper as did
his brother Beriah Brown, Jr. The latter is sixth in direct des-
cent of a line of Beriah Browns. (Seattle Post-Intelligencer,
February 1, 1916.) When first issued the price was $3 a year
and the day of publication was Monday. This was changed to
Thursday and the firm name became Brown & Son. Colonel
Larrabee retired from the enterprise soon after is was started.




192 Edmond S. Meany

It was early announced that a daily would be issued is soon as
conditions were favorable. On September 23, 1872, the Seattle
Intelligencer announced: “The Evening Dispatch, issued from the
office of the Puget Sound Dispatch, is now published in this city.
Iis typographical appearance is creditable.” Another item ap-
pears in the Intelligencer on January 16, 1875, saying that Edward
H. Brown had withdrawn from the Daily Dispatch, leaving Ber-
iah Brown in charge.

The Seattle Directory, for 1876, has a full-page advertise-
ment proclaiming the daily and weekly Puget Sound Dispatch as
“A Democratic newspaper devoted to the industrial and financial
interests of Washington Territory,” and showing Thomas B.
Merry as publisher. The campaign of 1876 was not a success
pecuniarily or financially. Mr. Merry lost interest and M. Brown
resumed the proprietorship. Four or five practical printers joined
with Mr. Brown in forming a company to make the paper pay.
Their efforts did not succeed and in September, 1878, Thaddeus
Hanford bought the paper and merged it with the Intelligencer.
(Charles Prosch, in Washington Press Association Proceedings,
1887-1890, page 31.) See Intelligencer and Post-Intelligencer.

PucEr Sounp GAZETTE. This is the first paper published in
Seattle. It had interruptions as to publication, name, and pro-
proietorship. Volumne I., number 1, has the date of December
10, 1863. Prior to that August 15, 1863, there appeared a pros-
pectus number which was also labeled Volume I., number 1, and
which bore the name Washington Gazette. It was published
by J. R. Watson and Mark D. Cannavan. It was printed in
Olympia but no other number was issued under that name. When
it reappeared on December 10, 1863, it was called Seattle Gazette.
The first three numbers were published by J. R. Watson & Co.,
From number 4 to number 13, the publishers were J. R. Watson
and M. D. Cannavan. J. R. Watson & Co. resumed publication
after number 13. With number 25, August 6, 1864, the name
was changed to Seattle Weekly Gazeite. In November there was
issued from the same office the People’s Telegram, in one sheet,
containing dispatches mostly about the Civil War. Three numbers
of these little “extras” are bound with the Seatile Weekly Ga-
zette in the University of Washington Library. They bear the
dates November 3, 11, 21, 1864.

From Volume II., number 13, August 26, 1865 to number
37, February 9, 1866, the publisher is given as Seattle Publish-




Newspapers of Washington Territory 193

ing Company. From number 38, February 16, 1866, to number
40, March 3, 1866 Ike M. Hall is shown as publisher. Here an-
other break was made in continuity. It was announced that, be-
ginning on March 26, 1866, or sooner, the paper would be pub-
lished as the Puget Sound Semi-Weekly. Some delay was en-
countered. The paper was considered to be new and on April 5,
1866, under the new title the paper appeared as Volume I., num-
ber 1. For five numbers it appeared as a semi-weekly, ending
on April 19, 1866. The next issue, number 6, appeared with a
slightly changed name, as Puget Sound Weekly, on April 30,
1866. In the meantime Hall & McNamara had begun, on April
23, 1866, the publication of the Puget Sound Daily. This ran
through eighty-one numbers to August 11, 1866, which issue con-
tained this announcement: “Our paper hereafter will isue weekly.
Our reason for making the change is that the paper is now too
small to accommodate our advertisers and at the same time do
justice to our subscribers. We have therefore decided to double
the size of the paper and issue it weekly; and in lieu of the Semi-
Weekly, we send each of our subscribers a copy of today’s Daily.”
The Weekly will be isued on Monday next.”

Hall & McNamara were succeeded as publishers by George
Reynolds, on September 3, 1866. He issued Volume I., number
24 to number 52, March 18, 1867, when Ike M. Hall resumes the
work. He had concluded that a sacrifice had been made by dis-
carding the old name. He issued the next paper on March 25,
1867, under the name of Puget Sound Gazette. Furthermore he
advanced the label so as to include all former issues and called
that issue Volume IV., number 1.

Commenting on these first journalistic struggles in Seattle,
Charles Prosch said on August 15, 1889: “Thinking there was
some virtue in a name, they adopted various titles for their bant-
lings, but the result was the same in every instance—the papers
would die. The truth was that neither the proper time nor the
proper individual had arrived to permanently establish a journal
in Seattle. This was during the period of the great civil war,
which injuriously affected many interests on the Pacific Coast,
and among others that of the press.” (Washington Press Asso-
ciation Proceedings, 1887-1890, page 30.)

Samuel I, Maxwell, a printer from San Francisco, acquired
the printing materials of the suspended Puget Sound Gazette and
with them began the publication of the Seattle Intelligencer on




194 Edmond S. Meany

August 5, 1867. From that circumstance, Seattle’s first paper,
the Puget Sound Gazette, may be counted one of the forgotten
twigs in the family tree of the present Post-Intelligencer. An in-
complete file of the Puget Sound Gazette is in the Seattle Public
Library and files, almost complete, of all the issues are in the
Bagley Collection now in the University of Washington Library.
See Citizen’s Dispaich and People’s Telegram.

Since J. R. Watson was Seattle’s first newspaper man, atten-
tion should be called to his obituary, which appeared in the
Seattle Intelligencer on July 12, 1869. He had come to the Pa-
cific Coast in 1849, living at Oroville, California, until 1858. In
that year he moved to Victoria, British Columbia, and worked on
the British Colonist and the Daily Press. He moved to Olympia
in 1861 where he was associated with Alonzo M. Poe in the pub-
lication of the Owverland Press. He was known as an able writer
and during his editorial work in Seattle he advocated, among
other important subjects, the construction of the Snoqualmie
Road, which he lived to see a success. After his venture in
Seattle, he returned to Olympia. For a time he was editor of the
Pacific Tribune, under the proprietorship of Mr. Hewitt. At the
time of his death he was editor of the T'erritorial Republican.

PuceEr SounNp GAZETTEER. This was one of the first efforts
to publish in Seattle a serious monthly magazine. Volume I.,
number 1, was issued in January, 1838. Alexander Begg is listed
as publisher. He was also editor. Four numbers constituted a
volume. When Volume II., number 2, August, 1888. was
reached, the name was changed to Puget Sound Magazine and
Edmond S. Meany shared the editorship with Mr. Begg. The
magazine printed articles by many who were prominent in the
life of that time. One of the most important of these was by
Henry I.. Yesler, former Mayor and the first sawmill proprietor
in Seattle. Probably the lonly article he ever wrote appeared in
Volume II., number 3, September, 1888. It was entitled ‘“I'he
Daughter of Old Chief Seattle” and gave the truth, as he knew
it, about “Princess Angeline” and the Battle of Seattle, January
26, 1856. That article is a real ‘human document” in the history
of Seattle. Farly in 1889, the Puget Sound Magazine suspended.
Mr. Begg came forward again in September, 1889, with Volume
1, number 1, of the Washington Magazine. After a few issues,
Mr. Begg relinquished control, I.ee Fairchild became editor. Dur-




Newspapers of Washington Territory 195

ing the early years of statehood the) publication continued under
the name of Pacific Magazine.

Pucer Sounp Inpusrriar, Worrp. The Seattle Directory,
for 1884-1885, was published and copyrighted in 1834 by the
Industrial World. On page 7 of the Directory an advertisement
says: “The Puget Sound Industrial World, a semi-monthly jour-
nal devoted to the lumber, milling, coal and iron, building and
jobbing trades, rail and water transportation, hop growing and
fishing interests of Puget Sound, 627 Front Street, Seattle, Wash-
ington.” The publishers were exceedingly modest. They d. not
give their own names. Tlie Directory is dedicated: “To Hen.
H. L. Yesler, whose unflinching faith in the futuie greatness of
Deattle has never been shaken, this volume is inscribed b the
Fublishers.”

REAL Esrate ApverTiser. The Seattle Directory, for 1889,
lists this paper as a monthly with James P. Henry as publisher.

REcorp. The Seattle Directory for 1884-1885, and again in
1885-1886, shows Nicholas S. Snyder as publisher of the daily
Record. In early statehood the editor was shown to be Henry
Leland.

Sunpay BubpcEr, established in 1839 by Samuel R. Frazier, a
skilled newspaper man who had been a reporter on the Post-Intelli-
gencer and before that on the dailies of Pittsburgh. The paper
survived the great fire of June 6, 1889, but soon thereafter Mr.
Frazier sold it and accepted the editorship of the Seattle Press.

SuNDAY STANDARD, established on October 27, 18338. (Edwin
N. Fuller, in Washington Press Association Proceedings, 1887-
1890, page 86.) The Seattle Directory, for 1889, gives the Stand-
ard Publishing Company, with John F. Norris as manager and
$2.50 a year as the price of the paper.

Sunpay Star. Edwin N. Fuller says it was established on
November 11, 1883, by the Star Publishing Company, (Washing-
ton Press Association Proceedings, 1887-1890, page 81.) In the
same Proceedings, page 34, Charles Prosch says that the man who
started it was a journalist who later removed to New York City.
“He was succeeded,” says Mr. Prosch, “by Kirk C. Ward, who,
by reason of his connection with so many papers in Seattle and
elsewhere, may be regarded as the most irrepressible journalist in
our midst.” 'The Seattle Directory, for 1884-1885, shows Mr.




196 Edmond S. Meany

Ward as publisher and Francis M. Street as route agent. The
next year the Directory shows Mr. Ward as editor and proprietor
and Mr. Street as business manager. The office was in the Poncin
Building and the price of the paper was $2.50 a year. The Direc-
tory, for 1889, shows J. A. Carey as proprietor and Mr. Ward is
listed as a journalist and it does not appear that he was still asso-
ciated with the Sunday Star. The paper survived the fire and the
advertisement in the next year’s Directory, 1890, makes but one
change—the office is in the Frye Block instead of the Poncin
Building which had disappeared in the fire.

TELEGRAM. Edwin N. Fuller says this paper was established
on November 19, 1888, by R. R. Stevens, H. Scott, and W. J.
Grambs. “Short lived,” he adds. (Washington Press Association
Proceedings, 1887-1890, page 86.) 'The Seattle Directory, for
1889, gives Charles N. Evans as business manager of the Monday
Morning Telegram, 999 Railroad Avenue.

TELEGRAPH, a Democratic daily and weekly, began publica-
tion near the beginning of statehood. Volume I., number 1, is
dated August 11, 1890. Incomplete files are in the Seattle Public
Library and the University of Washington Library.

Times. The family tree of this metropolitan journal includes
such branches as the Chronicle, Call and Press. 1t had an inde-
pendent existence before acquiring those branches. Charles Prosch
says that a group of Seattle business men, displeased with the
radical course pursued by the Call during the anti-Chinese disturb-
ances, made up a subsidy to be continued for six months. This
was to encourage the establishment of a conservative evening
paper as a rival to the Call. Thomas H. Dempsey, Jud R. An-
drews and one or two others undertook the work under that sub-
sidy. (Washington Press Association Proceedings, 1887-1890,
page 33.) Mr. C. B. Bagley says that Volume I., number 1, ap-
peared simultaneously with the initial number of the Press, May 3,
1886. As the Press had absorbed the Call and Chromnicle, the even-
ing field was occupied by the two new papers. In March, 1887,
Colonel George G. Lyon left the editorial staff of the Post-Intelli-
gencer, secured a half interest in the TYmes, and with Thomas H.
Dempsey as business manager, conducted the journal with won-
derful efficiency. (History of Seattle, page 196.) Joseph A. Cos-
tello was city editor. Colonel Lyon was an able writer and editor.
Mr. Dempsey possessed unusual skill as a manager.



Newspapers of Washington Territory 197

The paper grew and passed successfully through the heavy
losses in the great fire of June 6, 1889. The Seattle Directory, for
1890, immediately following the fire, shows in a full-page adver-
tisement a picture of the new three-story brick structure bearing
the name of Times Block. This was on the south side of Columbia
Street between Front and Second.

Mr. Bagley, in the work cited above, says that Messrs. Lyon
and Dempsey sold the Tumes on February 10, 1891, to William E.
Bailey for $48,000. He then owned the Press, and consolidated
the two under the hyphenated name, Press-Times. 'This union
brought to the 7Tumes the Associated Press franchise originally
owned by the Chronicle. Mr. Bailey, though a man of wealth,
could not endure indefinitely the heavy financial drain made by
the paper as then conducted. It failed and for a time was con-
ducted by a receiver. A partial file of the paper is in the Univer-
sity of Washington Library.

Although it was in the time of statehood and outside the scope
of this work, it should be added here that Col. Alden J. Blethen
secured the paper on August 7, 1896, shortened its name by drop-
ping the word “Press” and started the TWmes on its recent career
of wonderful success and prosperity.

TRADE JOURNAL, see Journal.

TrisuNe. Edwin N. Fuller says: “My last file of the Seattle
Daily Evening Tribune is dated April 10, 1885. It is Volume I.,
number 69 ; and the marginal note reads: ‘Died same week.” O. W.

Dunbar was business manager. (Washington Press Association
Proceedings, 1887-1890, page 84.)

Trug ToNE, an independent Sunday morning paper whose
Volume I., number 1, appeared on October 17, 1885, starting as an
eight-page paper devoted to literature and art. Later the size was
cut to four pages and still later it was increased to twelve pages.
Tor the first seven numbers S. G. Young was listed as editor.
From number 8 to number 34, June 5, 1886, Homer M. Hill is
listed as publisher. The next number, June 12, Herbert Steele and
Charles Segbert are shown as managers. It is understood that
Mr. Hill was back of the enterprise as to editorial work and man-
agement. A complete file is in the University of Washington
Library.

Vestra PostEN, a Swedish weekly paper, established on
March 8, 1889. The Seattle Directory for that year gives the




198 Edmond S. Meany

Swedish Publishing Company, with B. A. Anderson as president,
N. P. Lind as vice president, and T. Sandegren as secretary. It
is the predecessor of the Swvenska Pacific Tribunen.

VEsTRA TRIBUNE, a Scandinavian weekly of 1889, which seems
to have been merged early with Vesira Posten.

Voice ofF THE PropLE, a daily and weekly paper beginning
August 21, 1886, and ending on May 31, 1887. The publisher was
the Co-operative Publishing Company. (Edwin N. Fuller, in
Washington Press Association Proceedings, 1887-1890, page 84.)

VorxksBrarr, listed as an independent daily and weekly in
Lord & Thomas, Newspaper Directory, for 1890.

WacuaT AM SUNDE, begun on February 2, 1834, by Phil
Schmitz, proprietor, and Ernest Hoppe, editor. It was published
in Seattle until September 4, 1885, when it was moved to Tacoma
and continued there. (Edwin N. Fuller, in Washington Press
Association Proceedings, 1887-1890, page 82.)

WasHiNcToN CHURCHMAN, a monthly Episcopalian journal
established in January, 1889, with Rev. George Herbert Watson
as editor. Later the name was changed to Seattle Churchman,
with Rev. Herbert H. Gowen as editor.

WasHincToN GazeTTE, see Puget Sound Gazette.

WASHINGTON JOURNAL oF EpucarioN, listed as a monthly by
Lord & Thomas, Newspaper Directory, for 1890.

WASHINGTON MAGAZINE, see Puget Sound Gazetteer.

WasHINGTON PostEN, a Norwegian weekly, published by the
Scandinavian Publication Company, had its beginning in 1889.
(Charles Prosch, in Washington Press Association Proceedings,
© 1887-1890, page 35.)

WasHINGTON Universrry Visrror. This is first among the
many publications emanating from the University of Washington
in Territorial and State days. Catalogues and official reports had
preceeded it, but no paper devoted to literature and academic news.
Volume I., number 2, has been saved. It bears for date “Second
Term, 1885.” President Leonard J. Powell does not appear as
editor but it is known that he served as such. There are eight
pages, 8x11 inches. There are advertisements such as A. B.
Stewart, druggist; Hughes & Miller, groceries; McClaire & Quirk,




Newspapers of Washington Territory 199

photographers; G. Davies & Co., Lowman & Hanford, J. M. Lyon,
and W. P. Stanley, books and stationery. The advertisement of
G. Davies & Co. occupies a full page. The reading matter is
interesting and valuable historically.

WasHiNneroN TipENDE, listed as an independent Norwegian
weekly by Lord & Thomas, Newspaper Directory, for 1890.

WesTERN Farm anp Howme, listed as a monthly by Polk’s
Puget Sound Directory, for 1888.

WORKINGMAN, listed as a labor weekly by Lord & Thomas,
Newspaper Directory, for 1890.

SEDRO-WOOLLEY, SKAGIT COUNTY

Press, the Sedro Press was the first paper in Sedro-Woolley.
It was founded on April 18, 1890, by George W. Hopp. Five
vears later the plant was destroyed by fire. (History of Skagit
and Snohomish Counties, page 432.)

SEHOME,* WHATCOM COUNTY

GAZETTE, established at Whatcom on September 7, 1887, as
the Whatcom County Democrat, by the Demodcrat Publishing
Company, Charles Donovan. 'In December, 1888, it was sold to
J. M. Edson & Co., who removed it to Sehome. In June, 1889,
Mr. Connell purchased a half interest in the paper and changed
its name to Gazette. In February, 1890, the Morning Gazette was
begun and on April 1, Mr. Connell became sole proprietor. On
July 22, 1890, the daily issue was suspended and the Gazette be-
came a Sunday paper. (Edwin N. Fuller in'® Washington Press
Association Proceedings, 1887-1890, page 84.)

SHELTON, MASON COUNTY

Mason County JourNarL, founded on December 21, 1886,
and published continuously by Grant Colfax Angle, who has been
assisted in the later years by his sons. The paper has absorbed
two other short-lived papers—the Shelton Sentinel and the Shel-
ton Tribune. 'The Journal was listed as an independent weekly in
1890. (Lord & Thomas, Newspaper Directory.)

*Now a part of Bellingham.




200 Edwmond S. Meany

SIDNEY, KITSAP COUNTY

Krrsap CouNTy PIONEER, listed as a weekly by Polk’s Pu-
get Sound Directory in 1887 and in 1888; and as a Republican
weekly by Lord & Thomas Newspaper Directory for 1890.

ProPLES’ BROADAX, established by Thomas Cline on October
27, 1839. (Edwin N. Fuller, in Washington Press Association
Proceedings, 1887-1890, page 87.) It was listed in 1890 as an
independent weekly. (Lord & Thomas Newspaper Directory.)

SLAUGHTER,* KING COUNTY

SUN, established on March 24, 1888, and continued as a
weekly to the present time, with changes as to the name of the
city and name of the paper. Early in statehood the Legislature
changed the name of the city from Slaughter to Auburn. On May
9, 1893, the name of the paper was changed to Auburn Argus.
TheAuburn Republican was established on April 7, 1911. On Oc-
tober 18, 1913, the Auburn Argus changed its name to Auburn
Globe. 'The two papers were consolidated on February 1, 1916,
under the name of Auburn Globe-Republican. Files are kept in the
office of publication, though some issues are missing from the
early volumes. ' (E. B. Brown, in Newspaper MSS. Letter 4.)

SNOHOMISH, SNOHOMISH COUNTY

CHAMPION, established on July 4, 1885, by Frank Owen.
(Edwin N. Fuller, in Washington Press Association Proceedings,
1887-1890, page 83.)

*Later Auburn.




	186
	187
	188
	189
	190
	191
	192
	193
	194
	195
	196
	197
	198
	199
	200

